Tegnap előtt tartottak egy bemutatót, amire kíváncsi lettem: DeepMind StarCraft II Demonstration. Összeeresztették a fejlesztés alatt álló MI-t profi Starcraft 2 játékosokkal, előzetes meccsekre, majd egy élőben játszott mérkőzésre.

Furcsa volt, hogy a visszajátszásokban látható meccseken, az emberi játékosok mintha nem erőltették volna meg magukat. Nem vittek túlzásba sem gazdaság, sem hadsereg építést. Nem használták fel a nyersanyagokat, nem volt túl sok termelő épület sem, amivel elkölthetik. Nem nagyon voltak bonyolultabb technikák, mint néhány fajta egység masszív gyártása és mikrozgatással - egységek egyenkénti, gyors mozgatása - próbálták felőrölni a gépet.

Ami viszont szerintem eleve hibás döntés volt, hiszen az MI a látott területen nagyon jól tudta kihasználni a "sokkarúságát". Azzal védekeznek, hogy az APM - percenként végrehajtható művelet - szám le volt korlátozva 350 környékére, ami egy profi játékos szintje. Azt viszont sokkal, de sokkal hatékonyabban tudja elosztani, hiszen nincs kötve az emberi kéz által adott korlátokhoz, amit az egérrel és a billentyűzettel kell megugrani.

A másik, "nem is olyan nagy" előny, amit a gép kapott, az a látótér: folyamatosan látta a teljes pályát. Azzal tompították, hogy csak ott tud műveletet végezni, ahol éppen a kamerája van, de nem nem volt olyan nehéz percízen mozgatni a látóterét mindehhez, míg egy emberi játékosnak ez egy külön fontos és nem is egyszerű feladat. Ebből remekül meglátszott az is, hogy ebben a játékban mennyit számít az információ, akár csak a saját látóteredből. Hiszen ha egyszerre látsz mindent és mindezt fel is fogod, akkor hatalmas előnyöd lesz - ezért kell az embernek folyamatosan a minitérképet figyelnie, mert csak azzal tudja ezt elvégezni.

Végül az utolsó, élőben játszott meccs képe már egy kicsit más volt. A gép látóterét a kamerájára korlátozták, mint az emberét és egészen máshogy játszott. Látszott, hogy nincs annyira összeszedve, az információkat nem tartja kézben annyira. Valamint az emberi ellenfél is kicsit szabadabban játszott, kicsit már tényleg úgy, ahogy tud, nem csak mint aki amatőrködik - le is nyomta a gépet a fenébe.

Összegezve, én örülök neki, hogy fejlesztik ezeket a programokat, számos helyen remekül felhasználhatóak lesznek. Azt is megértem, hogy a Blizzard próbál embereket vissza csábítani a StarCratf 2 -höz, mert sajnos az elmúlt hét évben nagyon elfogytak a játékosok. Az viszont nem tetszik, hogy egy ilyen demonstrációt úgy hirdetnek meg, hogy simán veri a pro játékosokat, milyen király. Persze, ha hagyják magukat, akkor igen. De nem hiszem a Kaszparov a hírverésért hagyta magát leverni a Deep Blue-val szemben

Akit esetleg érdekel, hogy milyen egy igazi pro meccs, miket tudnak azok, akik profik, ajánlom figyelmébe a legutóbbi világbajnokság döntő meccsét. Ha kicsit is érdekel a játék, akkor ez tetszeni fog. :)

Mindezek után kedvet kaptam egy kis játékhoz, játszottam két gyakorló meccset AI ellen. Nem volt nehéz dolgom, mivel régen játszottam, még szintfelmérő meccseket adott, hagyta magát. Persze én amatőrködtem nagyon, de attól még élveztem, nagyon jó kis játék :)